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사우디아라비아 리야드의 ‘킹 압둘라 파이낸셜 디스트릭트 메트로 스테이션(King Abdullah Financial District Metro Station)’

외관을 형성하는 기하학적인 천공은 지역의 토속적 건축 내에서 전통적인 환경적 보호소를 현대적으로 재해석한 디자인

등록일 2024년12월25일 12시57분 URL복사 기사스크랩 프린트하기 이메일문의 쪽지신고하기
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사우디아라비아 리야드의 기하학적인 지하철 네트워크 시스템 ‘킹 압둘라 파이낸셜 디스트릭트 메트로 스테이션(King Abdullah Financial District Metro Station)’

LEED 골드 등급을 받은 KAFD Metro Station, 4개 층에 걸쳐 있는 역의 6개 철도 플랫폼으로 구성, 초고성능 콘크리트 패널로 덮인 역의 외부로 확장, 외관을 형성하는 기하학적인 천공은 지역의 토속적 건축 내에서 전통적인 환경적 보호소를 현대적으로 재해석한 디자인

 


 

사우디아라비아의 수도인 리야드의 킹 압둘라 금융지구(KAFD)에 새로운 지하철역이 들어섰다.

세계적인 건축그룹 ZHA가 디자인한 리야드 지하철 네트워크의 주요 환승지 역할을 맡는 킹 압둘라 파이낸셜 디스트릭트 메트로 스테이션이 지난 2024년 12월 1일 블루, 옐로우, 퍼플 노선(1, 4, 6호선)을 개통했다. 리야드 지하철 네트워크는 세계에서 가장 긴 혁신적인 무인 교통 시스템은 6개 노선과 85개 역에 걸쳐 176km가 넘게 펼쳐져 사우디아라비아의 수도의 주요 지구와 비즈니스센터, 문화적 랜드마크를 촘촘히 연결한다. 매일 360만 명의 승객을 수용할 수 있는 리야드 지하철은 리야드시 왕립위원회(RCRC)가 계획한 자동화된 교통 시스템인 리야드 지하철은 주민과 방문객 모두의 요구를 충족하며, 도시 전역에서 자동차 여행 횟수를 줄이고 지속 가능한 교통수단 사용을 유도한다.

 




 

킹 압둘라 금융지구(KAFD) 지하철역은 새로운 네트워크의 주요 환승지로서 KAFD 종착역인 킹 칼리드 국제공항을 연결하고, 지역 KAFD 모노레일의 스카이 브리지로의 접근을 제공한다. 4개 층에 걸쳐 있는 역의 6개 철도 플랫폼은 버스 및 주차장 서비스와 연결되어 도시의 중요한 멀티 교통 허브와 금융 지구의 새로운 실내 및 실외 공공 광장을 형성한다.

 



 

지하철역의 유기적인 디자인은 예상 철도, 자동차 및 보행자 교통량은 무엇보다 내부 순환을 최적화하고 혼잡을 피하기 위해 모델링, 매핑 및 구조화되었다. 역의 일일 교통 흐름의 반복 및 주파수 변화에서 생성된 일련의 반대 사인파로 정의되는 3차원 격자 구조를 형성하며, 이는 건물 순환의 척추 역할을 맡게 된다.

 




 

이러한 사인파는 초고성능 콘크리트 패널로 덮은 역의 외부로 확장된다. 외관을 형성하는 기하학적인 천공은 지역의 토속적 건축 내에서 전통적인 환경적 보호소를 현대적으로 재해석한 것으로 태양열을 효과적으로 걸러준다. 역 외관의 구성은 모래 속의 사막 바람에 의해 생성된 패턴을 반영하며, 여러 주파수와 반향이 자연 세계에서 분명히 나타나는 패턴의 복잡한 반복을 생성한다.

 





 

KAFD 지하철역은 반복, 대칭 및 규모를 통해 높은 상관관계를 갖는 요소 집합으로 구성된다. ZHA는 구조적 효율성과 환경적 성능을 높이고 공간적 품질을 손상시키지 않으면서도 건설 프로세스를 간소화하기 위해 개발 내내 지속적으로 설계를 최적화했다.

KAFD 지하철역은 최소 에너지 수요와 고효율 냉각 시스템 등을 적용해 미국 녹색 건물 협의회에서 LEED(Leadership in Energy and Environmental Design) Gold 인증을 받았다. ANN

 


 

 

Architect_ Zaha Hadid Architects (ZHA)

ZHA Design_ Zaha Hadid with Patrik Schumacher

ZHA Project Principal_ Gianluca Racana, ZHA Project Director_ Filippo Innocenti

ZHA Project Architect_ Gian Luca Barone, ZHA Project Associate_ Fulvio Wirz

ZHA Construction Support Leads_ Marco Amoroso, Domenico di Francesco

자료_ ZHA, Photo ©Hufton+Crow

 

 



 

The world’s longest driverless transit system, the Riyadh Metro network spans over 176 kilometres across 6 lines and 85 station

With a capacity of 3.6 million daily passengers, Riyadh Metro will reduce the number of car journeys throughout the city and encourage the use of sustainable modes of transport

Designed by Zaha Hadid Architects, the King Abdullah Financial District Metro Station serves as the key interchange on the network

 


 

The Riyadh Metro network, set to commence passenger operations on Sunday, December 1st 2024 with the opening of its Blue, Yellow and Purple lines (Lines 1, 4 and 6), will alleviate traffic congestion, shorten travel times and improve quality of life for Riyadh’s growing population. As the world’s longest driverless transit system, the transformative network spans over 176 kilometres across 6 lines and 85 stations, connecting key districts, business centres, and cultural landmarks in Saudi Arabia’s capital city.

 


 

An automated rapid transport system planned by the Royal Commission for Riyadh City (RCRC), Riyadh Metro will meet the needs of residents and visitors alike. With a capacity of 3.6 million daily passengers, the network will reduce the number of car journeys throughout the city and encourage the use of sustainable modes of transport.

The King Abdullah Financial District (KAFD) Metro Station, designed by Zaha Hadid Architects (ZHA), serves as the key interchange on the new network, connecting the KAFD terminus, King Khalid International Airport, and providing access to the skybridge for the local KAFD monorail. The station’s six rail platforms over four levels connect with bus and park-and-ride services to create an important multi-modal transport hub for the city, as well as new indoor and outdoor public plazas for the financial district.

Contributing to the identity of Riyadh’s new metro system, the KAFD Metro Station’s design prioritizes connectivity. The station's predicted rail, car and pedestrian traffic has been modelled, mapped and structured to optimize internal circulation and avoid congestion. The resulting configuration is a three-dimensional lattice defined by a sequence of opposing sinewaves (generated from the repetition and frequency variation of the station’s daily traffic flows), which act as the spine for the building’s circulation.

These sinewaves extend to the station’s exterior clad in ultra-high-performance concrete panels. The façade’s geometric perforations reduce solar gain as a contemporary reinterpretation of traditional environmental sheltering within the region’s vernacular architecture. The composition of the station’s façade echoes the patterns generated by desert winds in sand, where multiple frequencies and reverberation generate the complex repetition of patterns evident in the natural world

The KAFD Metro Station is composed as a set of elements that are highly correlated through repetition, symmetry and scale. The design was continually optimized by ZHA throughout its development to increase structural efficiencies and environmental performance while also simplifying the construction process without compromising spatial quality; seamlessly integrating the self-supporting structure of its external envelope with the station’s internal structure which supports the train platforms and viaducts.

Providing optimal comfort at minimum energy demand, the station combines effective passive design features with a high-efficiency cooling system that is powered by renewables and automatically adjusts to differing passenger levels throughout the day, while sliding door panels on each platform retain cool air within the station. The KAFD Metro Station has achieved Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) Gold certification by the US Green Building Council.


 

 

 

Project Team

Architect: Zaha Hadid Architects (ZHA) ZHA Design: Zaha Hadid with Patrik Schumacher ZHA Project Principal: Gianluca Racana ZHA Project Director: Filippo Innocenti ZHA Project Architect: Gian Luca Barone ZHA Project Associate: Fulvio Wirz ZHA Construction Support Leads: Marco Amoroso, Domenico di Francesco ZHA Construction Support Services: Vincenzo Caputo, Abdel Halim Chehab, Marko Gligorov, Stefano Iacopini ZHA Project Team: Marco Amoroso, Vincenzo Caputo, Abdel Halim Chehab, Lee Cubeddu, Rawan Al-Derjem, Domenico Di Francesco, David Fogliano, Manuele Gaioni, Marko Gligorov, Subharthi Guha, Alexandros Kallegias, Lisa Kinnerud, Alexandre Kuroda, Stefano Iacopini, Carolina Lopez-Blanco, Jamie Mann, Mohammadali Mirzaei, Arian Hakimi Nejad, David Wolthers, Nicola McConnell, Mario Mattia, Massimo Napoleoni, Niki Okala, Carlos ParragaBotero, Sohith Perera, Izis Salvador Pinto, Carine Posner, Neil Rigden, Paola Salcedo, Nima Shoja, Thomas Sonder, Vincenzo Reale, Kate Revyakina, Roberto Vangeli, Seungho Yeo ZHA Competition Team: Alexandre Kuroda, Fei Wang, Lisa Kinnerud, Jorge Mendez-Caceres

 

Structural Engineer: BuroHappold Building Services Engineer: BuroHappold Transport & Civil Engineers: BuroHappold Fire Protection & Life Safety Engineer: BuroHappold People Flow: BuroHappold Acoustic Consultant: BuroHappold Sustainability Consultant: BuroHappold Lighting Consultant: BuroHappold Facade Engineering: Newtecnic Design Management: AECOM Specification Consultant: AECOM Cost Consultant: AECOM Signage & Way Finding: Transport Design Consultancy Safety Assessment: BH with Transsol Development Engineer: Riyadh Metro Transit Consultants (RMTC) Main Contractor: BACS Consortium Independent Checking Engineer: Buro Veritas Independant Safety Assessor: TUV Rheinland / ISARail Group Transit Systems: Line 1 Siemens (BACS), Line 4&6 Alstom (FAST) Viaducts: AECOM & TriPod-ssd (Line1), Atkins (Line 4&6) Automatic Fare Collection: Indra Structure Contractor: Saudi Lebanese Tarouk Contracting MEP Contractor: Zamil Interiors Contractor: DEPA Elevators and Escalators: ThyssenKrupp Facade Contractor: Permasteelisa Gartner Saudi Arabia Landscape Contractor: DEPA

 

안정원·김용삼·손세진 기자 이기자의 다른뉴스
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